سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله برای عموم مردم

راهنمای کامل تکثیر و نگهداری دیفن باخیا

دیفن باخیا بومی آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی و از خانواده شیپوری می باشد. نام فارسی دیفن باخیا سم برگ و نام لاتین آن Dumb Cane است. نام فارسی این گیاه از برگ های سمی دیفن باخیا گرفته شده است. گیاه دیفن باخیا از معروفترین و شاید پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی به شمار می رود.

در صورتی که بلعیدن برگ‌های این گیاه ، مخاط دهان و زبان ملتهب و قرمز شده و شروع به سوختن می‌کند. در ادامه میزان بزاق دهان افزایش یافته و قورت دادن آن مشکل می شود. این گیاه را حتما دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

مشخصات ظاهری دیفن باخیا

طول برگ این گیاه 30 سانتی متر و عرض آن 15 سانتی متر است. غالبا برگ های این گیاه دارای رگه ها و لکه های زرد و سفید است. سطوح بالایی برگ گیاه دیفن باخیا حاوی کلسیم اگزالات می باشد. ساقه این گیاه ضخیم و گوشتی به نظر می رسد. 
انشعابات ساقه به ندرت دیده می شود و با رشد برگ های فوقانی، ساقه از پایین به اصطلاح لخت می شود. در هر زمان از سال در صورت شرایط مساعد گیاه به گل می رود. گل های این گیاه معمولا به رنگ سفید مایل به سبز دیده می شوند.

شرایط کلی نگهداری دیفن باخیا

  1. نور

    نور غیر مستقیم بهترین نور برای گیاه است. دیفن باخیا نسبت به نور مستقیم آفتاب حساس است و آسیب می بیند. در صورت کمبود نور گیاه علفی و ساقه هایش دراز می شود. معمولا در نور معمولی ساختمان به خوبی رشد می کند. البته دیفن باخیا به هر نوری به جز تابش مستقیم سازگار است. گیاه را هر چند وقت یکبار بچرخانید تا برگها به یک طرف منحرف نشود.

  2. دما

    بهترین درجه حرارت بین 13 تا 18 درجه است. در فصل زمستان باید در اتاق گرم نگهداری شود. در بقیه فصول می تواند دمای محیط را تحمل کند البته نسبت به سرمای بیش از اندازه حساس است.

  3. آبیاری

    در تابستان هفته ای 2 الی 3 بار نیاز به آبیاری دارد. در زمستان هفته ای یک بار گلدان را کمی آب دهید. اجازه دهید در فاصله دو آبیاری خاک گلدان خشک شود. دیفن باخیا به خشکی مقاومت است. در بیشتر منازل به دلیل آبیاری بیش از حد گیاه از بین می رود.

  4. خاک

    خاک برگ برای این گیاه مناسب است مخلوط یک قسمت خاک رس و یک قسمت کود حیوانی و دو قسمت برگ برای این گیاه مناسب است . زیاد بودن کود حیوانی باعث پوسیدگی می شود.برای خرید خاک مناسب دیفن باخیا اینجا کلیک کنید. 

تمیز کردن برگ ها

با اسفنج یا پارچه مرطوب برگ ها را هر دو هفته یکبار تمیز کنید، مواظب باشید برگ ها خراشیده نشوند.لطفا از فروشگاه اینترنتی مهندس نیک دیدن فرمایید!

تکثیر

ریشه دار کردن قلمه های 5 سانتی متری که دارای حداقل یک جوانه باشند از متداول ترین روش های تکثیر دیفن باخیا به شمار می رود. ابتدا قلمه ها را به مدت یک تا دو روز در سایه بگذارید تا خشک شود. سپس به طور اریب در بستر کوکوپیت قرار دهید.

عوارض و درمان

  1. برگ ها ریز و ساقه دراز شده

    علت: نور کافی نیست!
    درمان: گیاه را به محل روشن تر با نور غیر مستقیم منتقل کنید.

  2. برگ زرد و تارعنکبوت زیر برگ

    علت: کنه قرمز
    درمان: سم پاشی با سم کنه کش دو هفته یکبار

  3. برگ خشک شده و به زمین افتاده

    علت: هوای گرم و خشک
    درمان: آبیاری و اسپری برگی و انتقال گیاه به مکان خنک تر (لکه سوخته روی برگ به دلیل غبارپاشی در آفتاب مستقیم)

  4. برگ رنگ پریده و روشن

    علت: نور زیاد یا سرما یا عدم تغذیه
    درمان: تغذیه با کود 20-20-20 و کاهش نور

  5. برگ های پایینی زرد با لکه های قهوه ای در حاشیه آن

    علت: آبیاری بیش از اندازه
    درمان: اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود.

  6. لکه های سفید پنبه ای روی برگ

    علت: آفت شپشک آرد آلود
    درمان: سمپاشی با سم مالاتیون یا دیمتوات یا فن پروپاترین هر دو هفته یکبار

  7. بعضی از برگ ها و ساقه ها می پوسند

    علت: رشد قارچ بوتریتیس در اثر هوای سرد و مرطوب
    درمان: غبارپاشی را کمتر کنید و گیاه را در درجه حرارت 16 نگه دارید. با سم قارچ کش طبق دستور سمپاشی نمایید.

  8. لکه های سوخته روی برگ هاست

    علت: در آفتاب غبارپاشی نموده اید
    درمان: بهترین موقع غبار پاشی صبح و عصر در سایه است.

  9. منبع: ghatipati10